maandag 7 oktober 2013

27 augustus 1961

27 augustus 1961
Oost-Berlijn

Vrijheid is belangrijk,
niemand kan zonder.
Dat we nog overleven,
is voor mij dan ook een wonder.
Vlak voor ons huis,
als ik uit het raam kijk,
zie ik een verwoeste wijk.
Een plek vol armoede, pijn en gemist.
Waar tegen over ons,
De verschrikkelijke muur is.

De muur die ervoor zorgt dat ik mijn broer kwijt ben,
en hij zijn dromen
Hij had moeten weten dat hij nooit in het westen zou kunnen komen.
Conrad was zijn voorbeeld,
een dappere soldaat.
Maar mijn broer was niet zo sterk als hij.
En nu is voor hem alles voorbij.

Waar nu de 160 meter lange muur staat,
heeft mijn broer een poging gedaan,
en een stap naar de vrijheid gemaakt.




Conrad, 19 jaar toen hij op 16 augustus 1961, terwijl de Berlijnse muur gebouwd werd, naar het westen vluchtte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten